Sakrament małżeństwa to święta, nierozerwalna wspólnota osób ochrzczonych, powołanych przez Boga do miłości i wierności oraz do przekazywania życia. Wielka godność tej wspólnoty domaga się, aby narzeczeni potraktowali poważnie przygotowanie do małżeństwa.
Formalności, jakie trzeba załatwić:
- Rezerwację terminu ślubu należy uczynić osobiście w kancelarii parafialnej mniej więcej rok przed planowaną datą; w kancelarii otrzymuje się „folder dla narzeczonych” (w przypadku rezygnacji należy niezwłocznie powiadomić o tym parafię).
- Ślub i wszystkie formalności przedślubne załatwia się w parafii narzeczonej lub narzeczonego.
- W innych przypadkach należy udać się po zgodę na spisanie protokołu oraz udzielenie ślubu do proboszcza z parafii narzeczonej lub narzeczonego.
- Trzy miesiące przed planowanym terminem ślubu należy zgłosić się do kancelarii parafialnej w celu ustalenia terminu spisania protokołu przedślubnego.
Należy dostarczyć :
- Świadectwo chrztu – do ślubu kościelnego; z parafii, w której narzeczeni zostali ochrzczeni (świadectwo chrztu jest ważne 6 miesięcy)
- Świadectwo bierzmowania – jeśli na świadectwie chrztu nie ma adnotacji o sakramencie bierzmowania, należy dodatkowo wziąć zaświadczenie o przyjęciu tego sakramentu z parafii, gdzie miało miejsce
- Dokumenty z Urzędu Stanu Cywilnego – jeśli ślub ma być konkordatowy
- Ostatnie świadectwo z religii, szkolne lub indeks katechizacji
- Dowody osobiste lub inny dokument stwierdzający tożsamość
- Dane świadków – imię, nazwisko, dokładny adres zamieszkania, zawód wykonywany
- Świadectwo ukończenia nauk przedmałżeńskich i odbycia rozmowy w poradni rodzinnej.
Informacje na temat nauk przedmałżeńskich znajdują się na stronie: www.nauki.rodzina.bielsko.pl